Asociația GAL Sepsi a organizat un concurs de creație vizuală în perioada 2 – 31 mai în cadrul proiectului cultural întitulat „pRObleMĂ?”: Proiect de sensibilizare împotriva prejudecății față de romi co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Până la data limită de depunere a creațiilor, am primit 115 de lucrări din partea a 71 de artiști din 12 localități ale României. Orașele cu cea mai mare reprezentare în rândul participanților au fost Sfântu Gheorghe, București și Timișoara, urmate de Iași. Majoritatea concurenților sunt studenți, graficieni și designeri.
În perioada 1 – 11 iunie, un juriu format din trei membri a analizat și a dezbătut lucrările primite, desemnând la final cele trei creații câștigătoare care vor fi afișate pe panouri uriașe de tip billboard în Sfântu Gheorghe. Juriul a ales încă 30+3 de lucrări care constituie lista scurtă de creații care vor fi supuse votului publicului în perioada 12 – 21 iunie. Creația care primește cele mai multe aprecieri, va fi transformată în abțibilduri care vor fi împrăștiate în Sfântu Gheorghe.
Membrii juriului sunt experți în domenii diferite, oferind astfel o analiză multilaterală a lucrărilor primite. Juriul s-a compus din următoarele persoane:
Lucian Mîndruță este un jurnalist, lector universitar și prezentator de televiziune și de radio. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul Universității București și a lucrat la și colaborat cu diferite organe mass-media, cum ar fi Ziarul Financiar, Pro TV, Antena 1, Dilema, Jurnalul Național, Săptămâna Financiară, etc.
Opiniile lui exprimate pe blogul personal, în emisiuni radio sau pe social media deseori stârnesc reacții controversate, dar nu poate renunța ”la a lua la mișto lumea asta stupidă”. În prezent Lucian Mîndruță este realizator radio la DigiFM și jurnalist de social media și online.
Lia Perjovschi este o artistă, autoare de performance-uri, scriitoare. Lucrările sale de artă iau forme diferite; ea expune diferite forme media, desen, text, instalații, diagrame, hărți mentale și cronologii. Lia Perjovschi a avut până acum peste 500 de expoziții individuale sau de grup în întreaga lume. Este fondatorul și coordonatorul Arhivei de Artă Contemporană și Centrul pentru Analiză de Artă. A colecționat materiale despre performance-uri, instalații video, media organizate în România. Colecția se află acum la Sibiu, într-un spațiu dedicat din casa familiei Perjovschi. Este, de asemenea, creatoarea și fondatoarea Muzeului Cunoașterii, o cercetare interdisciplinară care a început în 1999. Muzeul Cunoașterii este un „muzeu imaginar” care include „obiecte cumpărate din magazinele muzeelor, a căror selecție a fost dictată cumva de cărțile citite, imagini și texte de pe internet, notițe, diagrame, mind maps, cronologii de cultură generală (din cărți, reviste, ziare, Wikipedia, Facebook).
Róbert Soós este un jurnalist, expert marketing de conținut, content designer. În prezent este directorul portalului www.uh.ro și expertul marketing al cafenelei Zseb, proprietatea firmei care editează portalul. A absolvit Facultatea de Filosofie a Universității Babeș-Bolyai, după ce și-a început cariera la portalul transindex.ro. A participat – printre altele – la desfășurarea și jurizarea concursului de idei ”Imaginea Transilvaniei”. În ultimii ani a participat la crearea brandului al mai multor mărci din Secuime, cum ar fi Keresztúri sau Árnika.
Perioada de jurizare s-a prelungit cu 6 zile față de calendarul inițial al proiectului, având în vedere numărul mare de lucrări depuse, respectiv din cauza dezbaterilor purtate în rândul juriului referitor la desemnarea celor trei câștigători finali.
Cele trei lucrări, câștigătoare a premiilor I, al II-lea și al III-lea sunt următoarele:
- Cu toții desenăm aceeași inimă🔺Ugyanazt az szívet rajzoljuk – Zsuzsánna FODOR
“Cu această lucrare vreau să transmit un mesaj simplu, cu care se poate identifica oricine. În același timp, minimalismul are ca scop evitarea stereotipurilor vizuale pe care le folosim în legătură cu persoanele de etnie romă. Încerc să accentuez dinamica de distanțare-apropiere prin folosirea termenului ”ei” (“ők”), alături de o inimioară pe care o desenăm, în mod foarte similar, cu toții. Inspirația principală a acestei lucrări este un desen pe care l-am primit de la Zsombor, un băiat de etnie romă din comunitatea de la Șumuleu, pe care l-am cunoscut prin unul dintre proiectele mele de fotojurnalism. De la Zsombor am primit un autoportret cu o inimioară roz. Un gest drăguț, o atenție mică, pe care încă o păstrez și care îmi aduce aminte că avem aceleași trăiri, sentimente, aspirații, indiferent de etnie, gen, religie sau limba vorbită.
O altă sursă de inspirație este campania anitrasism a brandului United Colors of Benetton, care includea și o fotografie foarte controversată, în care apar trei inimi umane unul lângă altul, cu textul WHITE, BLACK, YELLOW scrise pe ele. Eu am ales varianta mai puțin grafică a inimii care bate la fel în noi toți. :)” - Promisiuni fără omisiuni!🔺Maradéktalan igéretek! – Eduard JAKABHÁZI
“Toate cele 3 lucrări tratează unul dintre cele mai grave efecte ale discriminării față de romi și anume, accesul la educație a copiilor din familiile rome. Prima lucrare ilustrează faptul că, uneori, dorințele copiilor rămân incomplete din cauza discriminării. Literele ce lipsesc din cuvântul PROGRAMATOR sunt chiar R, O, M. Ele se regăsesc mai jos, în slogan…” - Om🔺Ember – Elena Igrid ROBU
“Am căutat să transmit un mesaj simplu și clar. Felul simplist de a transmite mesajul este inspirat din lucrările lui Dan Perjovschi. ”X”-ul din vopsea roșie, asemănătoare sângelui este o metaforă a sângelui romilor vărsat în perioada sclaviei pe teritoriul României. ”Rom” conține ”Om” și asta ar trebui să primeze: omul dincolo de identitatea sa culturală”.
Punctul de vedere al juriului a fost că votul lor reprezintă un mesaj asumat, un reper, un model. Rezultatele unui asemenea concurs are efecte asupra tuturor:
Sunt afectați participanții, deoarece ei cunosc mai multe detalii, au nevoia să înțeleagă ce a fost selectat și de ce.
Sunt afectați romii, deoarece ei trebuie să înțeleagă mesajul de susținere, să-i empower, să le dea speranță și dorința de a încerca să-și dea singuri o șansă, să ceară respect, să-și ceară drepturile.
Românii/maghiarii, adică majoritatea, cei crispati au nevoie să se relaxeze, să susțină diversitatea, drepturile celuilalt. Depindem de majoritate, trebuie să colaborăm pentru o viață decentă pentru toți.
Publicul, în general, sunt cei care văd afișele, care citesc mesajul (text și imagine).
În general stăm foarte prost la capitolul visual, spun membrii juriului, deoarece nu există educația necesară în acest sens, dar asta nu poate fi scuză pentru discurs.
Locul I:
Simplu, cu mesaj, bine desenat, sensibil, vizibil. Atrage atenția asupra bazei comune, este și drăguț în același timp (adică e ușor să rezonezi cu ea), e foarte clar, foarte onest, alegerea fonturilor este reușită, armonizează cu desenul și ambele au un caracter pueril, cinstit într-un mod naiv.
Locul II:
Vorbește despre șanse. Despre ceea ce este evident pentru tine și pentru mine – că ai dreptul să înveți, iar educația îți lărgesc posibilitățile – și ceea ce îi negăm altora.
Locul III:
Mesaj simplu si direct, percutant. Probabil cea mai puternică lucrare din punct de vedere vizual, te atrage imediat, te pune la gânduri, nu poți să nu ai o reacție. Titlul (?) este foarte clar, foarte simplu și foarte puternic.