UPLIFT: Conferință de prezentare a rezultatelor proiectului pentru experții din învățământ

UPLIFT: Conferință de prezentare a rezultatelor proiectului pentru experții din învățământ

14. mai 2023

Proiectul intitulat UPLIFT: Căi și politici urbane pentru combaterea inegalităților în rândul generațiilor viitoare, coordonat la nivel local de Asociația Grup de Acțiune Locală ”Sepsi” și având ca coordonator profesional național pe Suppedito SRL, se apropie de sfârșit. Partenerii proiectului sunt organizații civile, școli, elevi și instituții publice printre care Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe și Inspectoratul Școlar Județean Covasna. 

Proiectul Uplift se implementează în perioada ianuarie 2020 și iunie 2023 cu participarea a 15 parteneri din 13 țări europene și este finanțat de programul de cercetare al Uniunii Europene, Horizon 2020. Scopul proiectului este asemănător unei pâlnii: la primul nivel se întâmplă înțelegerea acelor mecanisme care creează și susțin inegalitățile (nivelul european), după care urmează recunoașterea și analiza tiparului acestora la nivel național. La al treilea nivel se întâmplă, printr-o cercetare calitativă, analiza la nivel local a modului în care persoanele vulnerabile resimt inegalitățile și modul în care fac față acestora, respectiv analiza acelor politici publice locale și mecanisme structurale care contribuie cel mai eficient la reducerea dezavantajelor. La al patrulea nivel, în 4 orașe partenere, se desfășoară modelarea unui proces de co-creare a politicilor publice care formulează propuneri în diferite domenii de specialitate pentru combaterea inegalităților.

Doi parteneri și un oraș sunt implicați în proiect din România: firma Suppedito Srl. din Cluj Napoca și Asociația Grup de Acțiune Locală ”Sepsi” din Sfântu Gheorghe. Cele 4 orașe menționate unde s-a petrecut un proces de co-creare a politicilor publice sunt următoarele: Amsterdam, Tallinn, Barakaldo și Sfântu Gheorghe.

În perioada 2020 februarie și 2023 februarie, partenerii din România au lucrat la elaborarea unei Agende Reflexive de Politici Publice a cărei domeniu de interes este înțelegerea inegalităților existente în sistemul învățământului public din Sfântu Gheorghe și care oferă un set de propuneri pentru reducerea acestor inegalități. Tema centrală a proiectului Uplift la Sfântu Gheorghe este accesul tinerilor vulnerabili la educație de calitate.

Pe parcursul procesului de co-creare două echipe au lucrat paralel timp de un an, iar în al doilea an de implementare, cele două echipe a elaborat în comun acel set de propuneri care vizează reducerea inegalităților sesizate în sistemul public de învățământ. Grupul instituțional s-a compus din reprezentanții instituțiilor publice și ai organizațiilor civile la nivel local și județean cu a tangență directă sau indirectă cu învățământul public, iar în grupul tinerilor au lucrat tineri cu diferite vulnerabilități. 

Scopul ședinței din 9 mai a fost să împărtășim experiența muncii ultimilor doi ani cu acei actori locali care sunt direct implicați în învățământul public, care se află zilnic în contact direct cu copiii și care sunt interesați în organizarea educației și în crearea unui mediu mai inclusiv de predare-învățare. Prin urmare, în ziua de 9 mai reprezentanții echipei inițiale a Uplift (printre care și asistenți sociali și 3 tineri vulnerabili) s-au întâlnit cu 45 de experți, profesori, diriginți, directori de școli, consilieri școlari și psihologi.

Întâlnirea a început cu prezentarea contextului general al proiectului, după care domnul Kiss Imre, Inspectorul Școlar General și-a adresat participanților subliniind importanța abordării holistice a problemelor în învățământul public. Dna Vargha Fruzsina, viceprimarul orașului a vorbit dintr-o dublă postură, ea fiind reprezentanta celei mai importante instituții de decizie la nivel local, pe de o parte, și participantă în grupul instituțional al proiectului Uplift, pe de altă parte. 

Seria prezentărilor de dimineață a fost continuată de către colegii GAL Sepsi care au vorbit despre rezultatele cercetării calitative și ale analizelor efectuate în cadrul pachetului de lucru nr. 3, respectiv au prezentat cele 6 priorități ale Agendei Reflexive de Politici Publice care vizează un plan de acțiunea la nivel local în scopul reducerii inegalităților în educație la Sfântu Gheorghe. 

Partea a doua a întâlnirii a fost dedicată lucrului în grupuri mici. Participanții s-au împărțit în șase grupuri pe baza priorității care i-a interesat cel mai mult și aveau sarcina de a elabora activități, acțiuni, idei care sunt relevante pentru cel puțin două criterii Uplift: să se încadreze în tematica priorității respective, și să respecte principiul de bază al Uplift și anume că orice idee, acțiune, proiect la nivel școlar merită elaborat numai și numai cu participarea activă a elevilor. 

Atitudinea necesară unei dezvoltări bazată pe o participare largă a părților interesate și pe principiile procesului de co-creare sunt, în esență, străine modului nostru de funcționare. Din această cauză, proiectul Uplift a constituit o noutate nu numai dintr-o perspectivă metodologică, dar a provocat în mod constant participanții proiectului și ai întâlnirii din 9 mai. 

Faptul că această abordare participativă și de co-creare a fost ”însușită” de către participanții care nu au făcut parte din proiectul Uplift, dar sunt afectați de rezultatele acestuia în mod direct sau indirect, este cel mai bine reflectat prin proiectele elaborate în grupurile mici de lucru și prin feed-back-urile primite la sfârșitul conferinței. 

Din cele șase priorități, la prima nu au fost participanți înregistrați, dar la prioritatea nr. 3 s-au înregistrat atât de mulți că s-au format două grupuri de lucru. În consecință, experții școlari din Sfântu Gheorghe au lucrat în jurul următoarelor teme: ”sfânta treime” a relației școală-elev-părinte, gestionarea violenței în școală, asigurarea de specialiști în educație, crearea unui mediu de sprijin în școală și întărirea relațiilor interinstituționale. 

Ideile de proiect elaborate au cuprins multe domenii, cum ar fi cluburi de auto-cunoaștere, sesiuni de instruire pentru profesori, crearea de zone sigure în școli, realizarea de grădini comunitare în curtea școlilor, demararea programului ”Școală Erou”, acțiuni de prevenire a consumului de droguri sau re-inventarea programului ”Școala pentru părinți”.

În sesiunea finală de feed-back mai multe cadre didactice au spus că au primit un impuls de energie datorită procesului comun de ideație cu alți profesori pe care nu i-au cunoscut și cu tinerii venind din grupuri vulnerabile. Experiența comună a participanților a fost că se simt din nou plin de speranță că se poate, totuși, schimba ceva și la nivelul lor de decizie, respectiv că s-a adeverit că merită să-i implice pe elevii în anumite procese decizionale.  

Photo credit: Raymond Gheorghiță